MPM:antara Publisiti dan Pengorbanan..

Assalamualaikum diucap kan kepada semua..
kehangatan Pilihan raya kampus kian hangat saya rasa kan,kali ini cukup ramai yang mengambil peluang untuk bertanding bagi kerusi2 yang dipertandingkan,TAHNIAH saya ucap kan.
Mungkin kebanyakan mereka melihat peluang publisiti,pengalaman,nama dan banyak lagi faedah yang akan dapat bila duduk di kerusi exco..
Suka untuk saya ingatkan..kepada mereka2 yang ingin bertanding..MPM bukan sahaja platform untuk kita mendapat kredit dalam pencapaian kepimpinan..TETAPI....
Majlis Perwakilan Mahasiswa adalah satu tggjwab yang cukup besar,Jawatan yang memerlukan KOMITMEN 100%,Yang membutu kan PENGORBANAN yang tidak kita jangka,baik pengorbanan tenaga..Masa..dan mungkin wang ringgit.
Untuk menjawat jawatan MPM juga,saya melihat..mereka mestilah mereka yang berani untuk menanggung risiko..baik risiko tenaga,dan risiko mentaliti..Juga risiko susah dapat cuti..he2
Pengalaman saya menjadi exco memang satu bebanan yang amat2 berat...rutin harian exco adalah keluar asrama jam 8am,balik asrama jam 12 @ 1 am..erm,Juga pengorbanan cuti yang sangat banyak..untuk cuti semestar yang 3 bulan tu,saya hanya dapat bercuti selama seminggu 4 hari sahaja..selebih nya..di KERJA2 MPM la..
He2,susah kan..tapi isu nya ramai yang bertanding memandang MPM hanya sebagai badan Koku,Sebagai jalan untuk memperoleh sijil..ada juga diantara yang nak bertanding sekali lagi..hebat!tetapi cuba kita muhasabah kerja kita yang lepas?tgg jwab kita,antara selesai @ tidak?lagi2 mereka yng pernah menyandang exco..lihat balik kerja kita..mana kita menghilang waktu mpm terdesak mencari tenaga?di lapangan kampus atau di rumah?
Jawatan ini bukan lah jawatan yang mejanjikan kemudahan,kepentinga,goyang kaki,boleh tidor lena..tetapi Jawatan yang menyediakan ruang yang cukup besar untuk kita berkorban(jika kita berani untuk berkorban)jawatan yang Menawarkan kepenatan,keletihan(jika kita mampu untuk bertahan)dan tanggung jawab yang memerlukan komitmen 101%(jika kita mampu untuk memikul)
sama2 kita renung..dan selamat bertanding,berkempen dan mengundi...Assamualikum

0 alu perlu kritikan:

Post a Comment